Jestliže provozujete nějaký web na WordPressu a znáte význam zkratky SEO, pak existuje vysoká šance, že máte nainstalovaný plugin WordPress SEO by Yoast. Tento článek se zabývá obecným nastavením pluginu, jak s pomocí WordPress SEO by Yoast optimalizovat příspěvky jsme psali v předchozím článku. Rozsah funkcí pluginu je obrovský a je možné, že nevyužíváte jeho plný potenciál. Podíváme se teď na 10 nejvýznamnějších funkcí, které výrazně ovlivňují SEO vašeho webu.
1. Generování XML sitemap
Vhodná struktura webu je pro SEO nesmírně důležitá. Důležitou součástí správné organizace stránek je XML sitemapa. Po instalaci WordPress SEO by Yoast plugin automaticky mapu vygeneruje a pravidelně aktualizuje, když přidáváte nový obsah. Nastavení XML můžete snadno měnit v administraci, když přejdete do nabídky SEO -> XML Sitemap. Lze vyloučit různé typy příspěvků, stránky autorů i taxonomie.
2. Automatické odesílání XML Sitemapy Googlu a dalším vyhledávačům
WordPress SEO by Yoast automaticky odesílá nový obsah (aktualizované sitemapy) Googlu a Bingu. Tato akce se také nazývá “ping”. V nastavení sitemap můžete k pingovaným vyhledávačům přidat ještě Yahoo a Ask.com. Tímto způsobem se vyhledávače okamžitě dozví o novém článku z vašeho blogu.
3. Vytváření vlastních nadpisů a meta popisků
WordPress automaticky vytváří titulek pro vyhledávače na základě hlavního nadpisu článku, ale ne vždy je toto ideálním řešením. Nadpis může znít skvěle pro čtenáře, ale vyhledávačům moc neřekne (může jít o nějakou slovní hříčku, dvojsmysly atd.). Proto SEO by Yoast nabízí možnost nastavit nadpis pro vyhledávače zvlášť. Přidat můžete (a měli byste) i vlastní meta popisek článku. SEO nadpisy i popisky tvoříte přímo pod editorem při psaní článku.
4. Kontrola klíčových slov
Přímo pod editorem článku naleznete také pole pro kontrolu hustoty klíčových slov. Nástroj prověří, zda nepřeháníte v počtu použití klíčových slov, nebo naopak, zda jich nepoužíváte málo. Stačí do textového pole napsat slovo nebo frázi a nástroj vyhodnotí použití v různých oblastech článku.
5. Snadné přesměrování stránek
Pokud nově znovu-vydáte nějaký aktualizovaný článek nebo stránku vašeho webu, ale původní verze stálé získává většinu návštěvníků (např. z vyhledávačů), může být vhodné přesměrovat starý článek na nový. Tímto krokem pomůžete svým návštěvníkům najít opravdu aktuální obsah, který žádají. Políčko pro přesměrování se nachází pod editorem článku v pokročilém nastavení dole.
6. Přidání drobečkové navigace
Drobečková navigace představuje vizuální demonstraci struktury vašeho webu a ukazuje čtenáři, kde se právě nachází. Jedná se o dobrý způsob navigace pro uživatele i roboty. Drobečkovou navigaci můžete nastavit v administraci SEO -> Interní odkazy. Do šablony ji vložte na vhodné místo pomocí kódu:
if ( function_exists('yoast_breadcrumb') ) {
yoast_breadcrumb('
‚);
7. přesměrování škaredých URL adres na čistší trvalé odkazy
WordPress SEO by Yoast nabízí také zajímavé úpravy trvalých odkazů, které byste neměli opomenout. Nastavení najdete v administraci v nabídce SEO -> Trvalé odkazy. Jedním z nich je i přesměrování škaredých URL adres na čistší trvalé odkazy.
Tato funkce vyčistí odkazy od často nechtěných zbytečných parametrů navíc, které vzniknou nedopatřením (např. http://mujblog.cz/strana2/291 -> http://mujblog.cz/strana2). Nezapínejte však tuto funkci, pokud například používáte různé trackování zdrojů návštěv pomocí url parametrů apod. (např. měření konverzí eshopů atd.).
8. Odstranění stopslov z odkazů
Stopslova jsou slova, která se v textech daného jazyka často vyskytují, ale ve skutečnosti nenesou žádný význam sama o sobě. Jedná se například o spojky, předložky apod. Vyhledávače doporučují je z url adres vynechat. Pomocí této funkce docílíte automatického odstranění stopslov z trvalých odkazů.
9. Hromadný editor titulků a popisků
Možná jste před instalací SEO by Yoast vydali už desítky nebo stovky příspěvků a nastavování SEO nadpisů a popisků jeden po druhém by pro vás bylo peklo. Vývojáři pluginu mysleli i na tento případ a v sekci SEO -> Bulk Editor máte možnost hromadně nastavovat titulky i popisy jednotlivých příspěvků a stránek, takže nemusíte otevírat po jednom všechny příspěvky. Pokud však máte na blogu velké množství článků a stránek, vyplatí se nastavit alespoň ty nejvýznamnější.
10. Skrytí příspěvků a stránek před vyhledávači
Ačkoliv ukrývání obsahu před vyhledávači je často nežádoucí, občas nastane situace, kdy se hodí některou ze stránek ukrýt. Například máte stránku se zvláštní nabídkou pro odběratele vašich emailových novinek a chcete, aby se na ní dostali pouze uživatelé, kterým byl zaslán odkaz. Nechcete tedy, aby se stránka objevila ve vyhledávání na googlu.
Toho můžete docílit v pokročilém nastavení pod editorem článku změnou “Indexace Meta robotů” na Neindexovat.
Pokud vás zajímají další informace jak optimalizovat web na WordPressu přečtěte si článek zabývající se základy on-page SEO.